Norge har en god musikkscene, men skal den holdes levende og fremoverlent, trengs det stadig ny tilstrømming av artister som vil risikere både jobb og karriere for å satse på musikk. Det er lett å henge seg opp i sin egen sjanger, enten man er klassisk fiolinist eller rocketrommis. Man glemmer allsidigheten som trengs for å at musikken skal bevege seg fremover. De mest interessante prosjektene er ofte et resultat av at musikere fra helt forskjellige retninger slår seg sammen og skaper noe som ingen har hørt før. Det er derfor viktig at spesielt ungdom tør å satse musikalsk. Det er på mange måter statens ansvar å legge til rette for de kan nettopp det. Det gjøres med forskjellige tiltak: i velferdssamfunnet Norge har vi sikkerhetsnett, som gjør at risikoen er mindre dersom et kunstnerisk prosjekt ikke skulle gå i økonomisk pluss. Det er vanskeligere å “havne på gata” i Norge enn i mange andre samfunn.
Direkte støtte finnes også
I tillegg til den generelle sikkerheten Norge tilbyr sine borgere, finnes det også både offentlige og private støtteordninger som bidrar direkte med økonomisk eller praktisk støtte til talentfulle musikere. søk på støtte fra Frifond, eller les i norsk legathåndbok. Hvis du er student, kan du snakke med ansatte ved skolen eller universitetet hvor du er elev. De vil kunne hjelpe deg å komme i kontakt med organisasjoner som kan hjelpe. Men det er ikke gratis penger, de går til mennesker som kan vise frem et talent, som kan demonstrere hva pengene går til, og som aksepterer at man er i konkurranse med et stort antall andre søkere som er like ivrige som deg. Det er viktig at man har åpne øyne når man går inn i en musikerkarriere. Det er ofte dårlig betalt, lange dager og en stadig større del av produksjonen flytter seg fra studio over til PC. Men du må også huske én ting: slik har det på mange måter alltid vært. PCen er ny, men at musikk er en kompetitiv bransje er ikke nytt. Man gir opp noe, for å følge en livsdrøm.
Finn din stil
I en verden som er stadig mer opptatt av merkevarer, og derunder også personlige merkevarer. Musikk er en form for identitetsbygging både for skapere og fans, og de aller fleste musikere er nøye på hvordan de oppfattes – kanskje mer enn du er klar over! Hvorfor kler norske blackmetal-band seg i sort skinn og hvit sminke? Merkevarebygging. Hvorfor er klassiske musikere kledd i smoking? Merkevarebygging. Hvorfor er kaller Stefani Joanne Angelina Germanotta seg Lady Gaga og kler seg eksentrisk? Merkevarebygging. Stilen til den enkelte musiker resonnerer hos et bestemt publikum. Et blackmetal-band som kler seg som et boyband i ville ikke bli tatt på alvor, selv om musikken er den samme. En klassisk pianist i slitne jeans likeså. Alt handler om å opprettholde en konsistent identitet som ditt publikum kan relatere seg til. Ser du etter en laid back stil, kjøp behagelige Birkenstock, en hvit t-skjorte og olabukse, men ønsker du å spille på operaer verden over er kanskje en stivere stil mer riktig.